Zprávy z neziskovek Adresář neziskovek Neziskovky a dárci na jednom místě. Díky projektu Burza filantropie je shánění podpory jednodušší 12. 5. 2024

Zprávy z neziskovek

V jeden den na jednom místě. Smysluplné projekty a donátoři s připravenými šeky. Přesně tak vypadá Burza filantropie, neziskové tržiště, kde prospěšné organizace nabízejí své projekty a zástupci firem nebo veřejné správy podporují ty, které s nimi nejvíce souzní. Za 12 let toto souznění přineslo přes 20 milionů korun smysluplným projektům.

Burza filantropie vznikla v roce 2011 jako projekt Koalice nevládek Pardubicka, organizace, které pomáhá prospěšným projektům v Pardubickém kraji. V roce 2017 Burza získala ocenění SozialMarie, mezinárodní soutěži sociálních inovací. Porota soutěže tehdy ocenila i to, že díky projektu spolupracují firmy, veřejná správa i neziskové organizace a společně rozvíjejí kraj. 

A o inovaci dávající šanci ujít společnou cestu za smysluplným cílem skutečně jde. „Možná si někteří vzpomenou na pořad Den D, který svého času vysílala Česká televize. Burza filantropie má v podstatě podobný koncept,” uvádí garantka projektu Jana Machová. Den D vysílala Česká televize v roce 2009. Pět investorů v něm hodnotilo zajímavé projekty a podporovalo nejlepší z nich. Burza filantropie přidává charitativní a neziskový rozměr.

V případě Burzy filantropie tedy prezentují svůj projekt neziskové organizace a ucházejí se o podporu donátorů z řad podnikatelů a veřejné správy. Ti mohou projekty podpořit finančními a materiálními dary nebo jinou vhodnou formou pomoci. Burzy filantropie se konají po celý rok, zpravidla to bývá v každém regionu jednou za rok.

Dary mohou být i materiální. Ty finanční bývají v řádech tisícovek i desítek tisíc.

Jak to funguje?

Organizace posílají své projekty a žádosti o podporu přímo pořadateli Burzy. V Pardubickém kraji tedy Koalici nevládek Pardubicka. Ta přihlášené projekty zveřejní na webu a o tom, které z nich postoupí přímo do “finále”, pak rozhodují budoucí donátoři i veřejnost. Zástupci a zástupkyně projektů, které se dostaly do finále, pak v jeden den přestoupí před donátory a v omezeném čase představují a ukazují dopad svého záměru.

 „Na jeden projekt je možné získat maximální podporu 75 tisíc korun v Pardubickém kraji, jiné kraje mají své vlastní limity. Nicméně na jeden projekt může přispět více donátorů a na finálovou částku se složit,” objasňuje Machová. Pak už je na prezentujících, aby přesvědčili přítomné donátory pro “svou věc”. Podmínkou přitom je, aby byl projekt realizovaný na daném území. Ačkoliv je tedy organizace například ze Svitavska, nemůže na svitavskou Burzu filantropie přihlásit projekt, který pomáhá lidem v okresu Pardubice a naopak.

 „Je na umu a kreativitě každého, jak svůj projekt představí. Může to být klasická prezentace, měli jsme u nás na burzách už ale i divadlo, ochutnávky, kostýmy a podobně. Atmosféra je vždycky velice přátelská, a snad i proto mívají burzy úspěch a jsou oblíbené u organizací i donátorů,” poodhaluje garantka Burzy.

Názorná ukázka, drobný dárek nebo něco do žaludku. Žadatelé se snaží donátory zaujmout.

Do Burzy filantropie se zpravidla hlásí organizace, které mají připravený projekt, ale nemohou na něj sehnat peníze. Bonusem je pak pro ně nejen finanční nebo materiální pomoc, ale i nové kontakty.  „Byla to pro nás nová zkušenost, ze které si odnášíme nejen získané finanční prostředky, konkrétně pak 28 tisíc korun a materiální pomoc za další dva tisíce, ale také hodně nově navázaných kontaktů a partnerství. Z prostředků pomůžeme našim klientům s rozjezdem a prvním rokem provozu Recovery klubu v Hlinsku,“ uvádí projektová manažerka FOKUSu Vysočina Karolína Zvonařová. FOKUS Vysočina podporuje lidi s duševním onemocněním, případně jiným handicapem, v posílení jejich samostatnosti a sebedůvěry tak, aby mohli vést plnohodnotný život podle svých představ.

Donátorům zase dává smysl to, že na jednom místě dostanou přehledné informace o organizaci, jejím záměru, dopadu i finanční rozvaze. A to srozumitelnou formou.  „Díky projektu přesně víme, kteří lidé za projekty stojí a na co budou využity darované finanční prostředky. Není to jen o tom, že obdržíme písemnou žádost o finanční dar a my prakticky nevíme, s kým jednáme a zda se náš dar smysluplně využije,” vysvětluje Martina Šmídlová z firmy ŠMÍDL, provozní holding, proč se vedení firmy rozhodlo zapojit do Burzy. Přínosem je podle ní i to, že je při živé prezentaci vidět, že lidí svému projektu věří, což může být argument, který donora přesvědčí. 

A v budoucnu? Bude všude!

Díky projektu Burza filantropie se za dvanáct let podařilo podpořit téměř 500 projektů v Pardubickém kraji a rozdělit tak 15 a půl milionu korun smysluplně. A to je inspirace pro ostatní kraje. Unikátní projekt se tak nyní šíří do celé republiky. V roce 2023 jej převzali Zlínský i Královéhradecký kraj. Burzu pořádají na základě licence, i tak jsou možné různé změny.  „Rozhodli jsme se rozšířit okruh oprávněných žadatelů o sociální podniky. Královéhradecký kraj podporuje sociální podniky dlouhodobě, proto jsme požádali o výjimku z pravidel,” vysvětluje koordinátorka projektu v Královéhradecký kraj Iva Skalská. Stejnou výjimku si vyžádal i kraj Zlínský.

Potenciál Burzy filantropie je dle autorů veliký a šíření do celé republiky není vyloučené. Záleží na ochotě konkrétního kraje k přijetí takového projektu a na kapacitě jej ve své lokalitě koordinovat.

I letos jsou otevřená výběrová kola v různých částech republiky. Aktuálně se do tamních burz mohou do 31. května hlásit smysluplné projekty ze Svitavska a Ústí nad Orlicí v do 14. června projekty organizací a sociálních podniků z Královéhradeckého kraje.

Sečteno! Jaký asi bude celkový objem darů?

Autor: Kateřina Toholová, ZDROJ: https://svetneziskovek.cz

Zdroje: Jana Machová, Iva Skalská, FOKUS Vysočina, burzafilantropie.czsozialmarie.org

Foto: Koalice nevládek Pardubicka